V 29

Kroppen: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnens rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnen ligger. Barnens sparkar kan ses utanpå magen. Dina inre organ trängs undan allt mer och det känns. De bästa sätten att undvika graviditetsproblem är god hållning, nyttig mat, lätt motion och mycket vila (God hållning är ju helkörd, jag satsar på vila :P)

Barnet: Alla sinnen är nu utvecklade. Barnens pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnen kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnen lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.

Jag har nu gått upp 12-13 kg. Magen har växt i en väldig fart de senaste tre veckorna och rôva försvinner mer och mer! Börjat få bristningar på magen, ajajaj! Smörjer och smörjer i hopp om att undvika förstörd mage, men men, dom kommer väl som ett brev på posten tillslut tänker jag!
Pojkarna lever loppan och verkar inte sova mycket. Det blir väl enna riktiga energiknippen tänker jag! :)





Kommentarer
Postat av: Melanie

Finis! Dom behöver inte komma eller bli värre Tina. Jag fick inte en enda, men däremot ett lagom fint ärr efter snittet. Men men, det får man ta;) Trevlig helg tjejen! Kramar!

2010-11-06 @ 16:32:45
Postat av: therese ef

du är så fin tina =)

2010-11-08 @ 08:33:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0