Barnmorskan och akupunktur

Ja idag har man vart på graviditetsbesök både här och där. Först var vi till barnmorskan på vårdcentralen, första gången Dan var med idag. Det vanliga där- urinprov och blodtryck. Hon lyssnade på hjärtljuden och det har jag ju blivit så bortskämd med från akupunkturen, men det är alltid lika mysigt! Det togs även blodprover idag (blodsocker och blodvärde) men dom får man ju inte svar på direkt. Idag mätte hon även SF-måttet för första gången, alltså storleken på livmodern. Mitt SF-mått var idag 31, vilket (såklart) är över det normala. Jag frågade om det fanns en speciell kurva att gå efter när man väntar tvillingar, men det gjorde det inte, utan man jämför mer med sin egna kurva att det växer "jämt" hela vägen efter dagens mått då.

Efter barnmorske-besöket hann vi hem en snabbis innan det var dags att bege sig till hospitalet för akupunktur igen. Börjar nästan bli lite tröttsamt nu, men det hjälper ju så man får väl stå ut med det. Bra att det finns :)
Återigen lyssnade barnmorskan där på bebbarna. Tror tvilling 2 tyckte det var lite tröttsamt för han gav barnmorskan en känga när hon lyssnade på hjärtljudet haha.

Har jag förresten sagt att vi har döpt våra gossar? Dom heter (i nuläget iaf, folk säger ju att det kan bli "fel" när dom föds) Albin och Oliver :) Jag har tillochmed döpt dom i magen, haha. Vet inte varför, det har bara blivit så. Tvilling 1 som ligger längst ner är Albin och tvilling 2 ovanför är Oliver. Så det var Oliver som gav barnmorskan en propp idag :P

En liten fråga, bara för att det är kul, till er flickor som fött barn:
Vilken vecka var ni i när ni hade samma/ungefär samma SF-mått som jag har nu i v 27?
Vore kul och höra hur mycket det skiljer egentligen :) Om ni orkar rota fram eran journal ;)

Kommentarer
Postat av: Melanie

Men vad fina namn! Varför skulle det inte vara det när dom kommer ut?? Vi bestämde ju Moa redan i vecka 18 och jag kan inte tänka mig att hon ska heta något annat alltså. I vecka 28 var mitt sf mått 26 ;) hade ju sin förklaring till varför jag inte växte så mycket, hon vägde ju bara 2660 g. Tänk om dom hade kunnat fatta det när man gick på alla besök, då kanske man hade kunnat förhindra att det blev urakut snitt. Jaja, det är en annan historia;)



Skönt att det funkar med akupunktur för dig! Kramar!

2010-10-22 @ 08:49:56
Postat av: Emmeli

Men fick du inte en sån där kurva i din journal??

Här kommer min i alla fall:

Elina: vecka 28 sf 27, vilket visar precis på "normal" (gillar inte riktigt det ordet, men dock) kurvan.

Men Ellion var det nått liknande.

Fasen vad trist att de inte har någon kurva för tvilling grav. SKA DET VARA SÅ JÄKLA SVÅRT!?

2010-10-22 @ 09:46:10
URL: http://lini07.blogg.se/
Postat av: Tina

jo emmeli det finns ju en kurva där, men den är ju för en bebis :) så den "normal-kurvan" kan ju inte jag gå efter med två bebisar. finns ju faktist egentligen ingenting inriktat på tvillinggraviditeter någonstans, men jag tror det är för att dom säger att det är ju precis som vilken annan graviditet som helst, förutom att alla (eventuella) besvär och krämpor kommer fortare eftersom man växer fortare och mer.

2010-10-22 @ 10:56:49
URL: http://tinaodan.blogg.se/
Postat av: Emmeli

Jo, det är sant. Sen går du väl på mer kontroller för att se hur dom växer, så då är inte kurvan så viktig kanske =)

Vacker är du i alla fall! =D

2010-10-22 @ 11:27:44
URL: http://lini07.blogg.se/
Postat av: Emmeli

Eh, jag igen då. Jag har visioner för fotografering på era små. Helst när de är ganska pytte. Jag tänker studio. Vad sägs??

2010-10-22 @ 11:33:26
URL: http://lini07.blogg.se/
Postat av: Jolie

jag har haft ungefär samma mått som vecka. I vecka 31 hade jag 31 i sf mått. Magen var en cm större denna gång sista måttet var 38 cm i vecka 38 :-)

2010-10-22 @ 12:22:53
URL: http://omenmamma.babyblogg.se
Postat av: Anonym

Fina namn ni valt, pojknamn är inte lätt :S

jag hade mått 31 i vecka 33+6

i vecka 26 hade jag mått 25

vecka 40 mått 36

Helene A

2010-10-23 @ 08:28:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0