V 27

Kroppen:
Grattis - nu är det den första veckan i den tredje och sista trimestern.
Många kvinnor blir andfådda, då de fått en ökad blodmängd i kroppen.
Man kan sova lite oroligt på nätterna när man har kommit en bit in på graviditeten, ofta störs man av att man måste gå upp och kissa. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet. Det är troligen kroppens sätt att förbereda sig mentalt, man kanske inte drömmer mer, men eftersom man vaknar oftare så kan det vara så att man kommer ihåg drömmarna bättre.
Man kan uppleva klåda. Det kan vara hormonerna som påverkar huden men det kan också bero på att du lider av vätskebrist. I allvarliga fall kan det bero på förändringar i levern. Rådfråga din barnmorska om du har klåda.

Barnen:
Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnen få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont.
Nu har barnen stora chanser att klara sig om det föds för tidigt (ca 80% chans), men varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad. Barnen väger mellan 900 gram och ett kilo. Om dom skulle födas kan det andas luft och tarmarna klarar av att ta emot modersmjölk.
Barnen ser nu ut som det kommer att göra vid födseln förutom att det är mindre och smalare.

Mitt personliga:
Jaa vad ska jag säga. Det rullar på, veckorna går så jäkla fort! Känns bra och jobbigt på samma gång. Vill att det ska gå snabbt så jag får träffa mina små pojkar, längtar så grymt! Samtidigt vill jag att det ska gå sakta så man hinner förbereda sig mer och få allt (eller det mesta iaf) ordnat innan dom kommer.
Har börjat blivit mer andfådd, andas inte som förr, känns att lungorna inte riktigt får plats. Gossarna är livliga till och från som vanligt.
Viktuppgång: 11 kg



Kommentarer
Postat av: Tessan

FINA FINA duu <3

2010-10-20 @ 19:28:36
URL: http://whiskeytessan.blogg.se/
Postat av: Melanie

jamen fatta, redan v 27! det är galet vad fort det går. Jag tyckte också att hela grav bara sprang förbi även fast jag gick två veckor över. vad fin du är, snart får du träffa dina små. Och då går det ännu snabbare som sagt, Moa är snart 3 mån...vad hände liksom?!?! jag fattar ingenting...;)



Kram!

2010-10-21 @ 06:22:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0