Info vecka 22

Kroppen:
I takt med att du blir tyngre kan du också få fler graviditetskrämpor, som till exempel vadkramper, främst på nätterna. Benen kan svullna under dagarna. Svullnaden kan minska om du använder stödstrumpor som bland annat finns på apoteket. De sista veckorna har brösten kanske börjat förändras, mjölkkörtlar har mognat och blodkärlen i huden på brösten har blivit tydligare.
Hormonerna kan göra att ditt tandkött svullnar upp och det kan blöda. Bäckenlederna mjukas upp under graviditeten. Det sker för att utvidga bäckenet så att barnet kan komma ut vid förlossningen. När bäckenet mjukas upp blir det mer rörligt och ostadigt. Det gör att många kvinnor känner värk i korsryggen, bäckenet, i skinkorna eller värk från blygdbenet ut mot ljumskarna.

Barnen:
Från och med vecka 22 kallas de lilla liven barn istället för foster, även om den medicinska termen fortfarande är foster. Runt denna tidpunkt börjar barnen ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser. Mängden fostervatten är ungefär 600 milliliter.
Barnens fem sinnen utvecklas dagligen. Smaklökar har bildats på tungan och barnen har nu känsel. Dom experimenterar med känseln genom att stryka sig över ansiktet och känna på olika kroppsdelar. Ögonlocken täcker hela ögonen. Lungblåsorna utvecklas men de är vattenfyllda hela tiden i magen. Vätskan pressas ut vid födseln.
Bebisarna väger ca 500g var.

Mitt personliga:
Växer så det knakar känner jag och helt plötsligt har jag gått upp 6,5 kg, vart ska detta sluta? Ujuj vad stor jag kommer bli!
Idag har bebbarna härjat runt i magen så jag nästan fått ont. Haft lite växtvärk i  magen idag också, så jag har mest slappat idag, kändes skönt.
Nu är det lördags kväll och vi har tackat nej till både en utflyttningsfest och en kräftskiva för att vi är för trötta för att göra något. Blir återigen en myskväll med min goa gubbe. Härligt. Jag älskar när han är hemma min man! :)

Ha en skön kväll!

Kommentarer
Postat av: Melanie

Äh, det är ju inte alls mycket i v.22 och spec inte med tvillingar kan ju jag tycka;-) Jag gick upp 22 kg sammanlagt. Dom första 13 kg försvann på en gång, poff sa det bara. Mycket vätska osv, nu ska resten väck. Men det är såklart värt varenda kilo:)

2010-09-18 @ 19:26:48
URL: http://nartvablirtre.blogspot.com
Postat av: Melanie

Ja det är den från H&M, så himla söt:) Och bra pris, varm och go:) Jag tänker precis likadant, jag har inga problem med att lämna bort henne. Jag vet att hon är i trygga händer, det är ju inte så att dom aldrig tagit hand om barn förr;) Jag vill inte vara en sådan mamma som sitter ihop med mitt barn, jag absolut inga problem med att andra passar henne, går ut med henne osv som vissa andra har. Tror också att det är bra att vänja dom tidigt. Sen ammar ju inte jag så då går det ju också lättare att lämna bort dom kan jag tänka mig.



Ha det gött i söffa ikväll nu, kram!

2010-09-18 @ 19:53:22
URL: http://nartvablirtre.blogspot.com
Postat av: Mami

Mami gick upp 27 med en, dä vet du;)

2010-09-19 @ 10:37:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0