V 21

Barnen:
Nu överförs antikroppar från mammans blod till barnen för att skydda det vid födseln. Barnen har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller. Nervcellerna utvecklas framför allt under veckorna 10–20. Detta är en extra känslig tid, men efter det är risken för hjärnskada mycket liten. Barnen är fortfarande väldigt outvecklade och skulle inte kunna överleva utanför din mage.
Fostervattnet som skyddar barnen som en stor kudde har nu fått ytterligare en uppgift - att förse barnen med socker. Barnens tarmar har utvecklats så att små mängder socker kan tas upp från fostervattnet som barnen sväljer. Det kan sen passera genom tarmarna till tjocktarmen men självklart kommer nästan all näring fortfarande från modern via moderkakan. Fram tills nu har barnens lever och mjälte producerat blodceller men nu börjar också benmärgen att bidra till produktionen.

Ca längd från huvud till rumpa: 24 cm
Ca vikt: 400 g var

Kroppen:
För de flesta är det här en ganska bra tid. Magen syns väl med den är inte för stor. De flesta är mindre trötta och mår inte illa längre. Diverse krämpor som kan uppkomma i slutet av graviditeten har inte kommit ännu. Oron för missfall brukar ha avtagit väsentligt.
Vissa kvinnor får vattenansamlingar under den senare delen av trimestern. Det kan man avhjälpa genom att dricka mycket, på så sätt rensas kroppen från slaggprodukter. Halsbränna och sura uppstötningar är också ganska vanligt, undvik fet eller starkt kryddad mat. Mindre mål och mineralvatten kan lindra. På apoteket finns det tabletter och flytande medicin som neutraliserar magsyran.

Mitt personliga:
Förutom foglossningen är det helt okej. Vissa dagar är jag jättetrött, andra pigg. Ibland känner jag av lite illamående fortfarande, men jag tror att det är för halsbrännan och sura uppstötningar, brukar hjälpa med Gaviscon.
Sprattlar och rör sig i magen varje dag och ganska ofta, känner det nästan så fort jag lägger mig ner. Känns inte utvändigt än.
Viktuppgång: 5 kg

Kommentarer
Postat av: Linda (fyren)

Det är så coolt när man sen börjar känna utanpå magen :-D En dag låg jag med handen på magen och det buffa som fasen, då tryckte jag tillbaka lite och då kom det en spark/box tillbaka igen, haha, coolt :-D

2010-09-11 @ 12:13:04
Postat av: Emmeli

Jag har vart borta en vecka och det känns som att jag missat en hel del...ringer dig sen =D

Massa krams!

2010-09-12 @ 07:50:14
URL: http://lini07.blogg.se/
Postat av: Jolie

Jag tyckte nästan att du såg smalare ut, i ansiktet :-)(inte på magen..)hihi

2010-09-13 @ 19:01:54
URL: http://omenmamma.babyblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0