Hemmagjord sushi

Ja, som sagt så testade vi idag att göra egen sushi, fast inte med rå fisk utan med räkor och kallrökt lax. Det var otroligt kul att göra och det blev minst lika gott som att köpa!

Så såhär gick det till, steg för steg ;)


Koka sushiriset på svag värme i ca 10 min. (Sushiris måste blötläggas och sköljas ordentligt innan man kokar det)


Värm upp sushivinäger och socker tills sockret har smält. Låt svalna och häll över riset i en bunke. Låt svalna. Suchiris är väldigt kletigt och med denna blandning på blir det ännu kletigare, plus att det ger en speciell smak som man vill åt.


Medan riset kokade och svalnade gjorde jag iordning det vi ville ha i. Det blev, som sagt, lax i en rulle och räkor i en rulle. Sen hade vi även gurka, avokado och Philadelphia i båda rullarna.


Tänk vad lägligt att Dan hade en bambumatta liggandes för att rulla sushin ;) Blev premiär för att använda den idag fast han har haft den i flera år :P


Man lägger ris på hela sjögräset utom ett par centimeter på en kant, där det ska vara fritt så man kan fästa rullen. Sen tar man wasabi och drar lite som en sträng över riset och lägger fyllningen man vill ha ovanpå.


Man duttar på vatten på sjögräset på kanten där man inte la något ris, sen är det bara att rulla ihop, trycka lite så den blir fast och så får den ligga kvar en liten stund i bamburullen så det fäster ordentligt. Här har ni mina två rullar ;)


Sen är det bara att skära upp :) Gärna med en fuktig kniv, så rullarna inte går sönder/riset klibbar på kniven. Dessa rullar kallas för Makirullar.

Jag gjorde även sushi som kallas för Nigiri. Då fuktar man händerna, rullar till lite ris, drar på lite wasabi och toppar med valfri fisk/grönsak. Jag toppade med kallrökt lax, avokado och räkor.
Resultatet blev kanske inte RIKTIGT lika snygga som från sushirestaurang, men guuuud så goa! :)


Inget dåligt onsdagskrubb! Det var inte sista gången vi gjorde det själva kan jag säga! Blir ju möe billigare än att köpa på restaurang också, och mig gör det inte så mycket att det inte är rå fisk, det smakar precis samma lika och det är ju smaken man vill åt!


Sushibitarna doppas i ljus japansk soya och man kan även ha wasabi och inlagd ingefära som tillbehör. Nu hade jag så mycket wasabi i rullarna, så vi behövde inte spetsa mer och ingefäran är varken jag eller Dan överförtjust i, så den skippade vi helt enkelt!

Så, blev ni sugna på att testa själva? Eller har ni kanske redan gjort det? :)


Kommentarer
Postat av: Ölandspappsen

Det ser gott ut , meeen det är inte min grej , tyvärr

2011-12-16 @ 22:50:42
Postat av: Magda

ÅÅ vad duktiga och vad gott det ser ut. Får nog testa detta nån gång när orken finns där.



Hoppas din ork och att Dan blir bättre snart, jobbigt för er.

(jag har släppt lösen på bloggen ska se om det funkar)

Kram och skicka styrkekramar.

2011-12-18 @ 19:24:15
URL: http://noelsvarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0