Dunderklumpen

Oliver är helt klart inne i en tillväxtperiod! Han äter heeela tiden, hungrig varannan timme och slukar en flaska rätt av. Albin äter typ som vanligt. Märktes på vågen idag på BVC kan jag säga, Oliver har dragit ifrån! 5320 väger han nu, haha! Dunderklumpen, som sagt! Jag vet att han egentligen får lite för mycket mat nu, men vad ska man göra??? Han är ju vrååålhungrig och verkar verkligen behöva det! Ska man stirra sig blind på "rekomenderad mängd"?  Funderade ju på att börja med ersättning nr 2 redan nu om det fortsätter i denna takt, för enligt personal på 10an mättar den mer. Men igår fick jag höra att den inte mättar mer utan att det bara är mer järn i den? Vet faktist inte, men det kan ju vara värt att prova om han ska fortsätta att va såhär vrålhungrig :)  
Albin väger nu 4660g så nu skiljer det mer mellan dom, 660g. Men man kan väl inte begära att dom ska va jämnviktiga? Alla barn är ju olika och växer olika mycket i olika perioder, eller?

Idag har jag varit på en efterträff med föräldrargruppen. Det var jättetrevligt och himla kul att se alla bebbar som har ploppat ut :) Albin och Oliver är först födda i gruppen. Gillar gruppen mer och mer för varje gång vi ses, tror att det är ett skönt gäng :)

Snart kommer Malin och hälsar på, häjj så länge!

Kommentarer
Postat av: Jolie

Eftersom dom är två ägg så är dom ju som "vanliga" syskon. Och då kommer dom vara mer olika än enäggs.

:-)



M är kortare och väger mer än G. Hon hade visserligen 500 g mer i start vikt. Men hon är hitills mkt tjockare än vad han var i samma ålder :-) Och jag har inte gjort annat än ammat. M vill äta oftare än vad G ville. Han var mer var 3:e timme.



:-)

Man ska ju inte jämföra men det gör man ju och har man som du två så antar jag att man jämför mer, eller?

2011-03-10 @ 17:05:01
URL: http://mammajolie.blogg.se/
Postat av: Hanna

ville bara hojta att erättning nummer två innehåller exakt samma som ettan förutom att den har mer järn...Den är bara dyrare med andra ord...dyrt med järn tydligen =)

2011-03-10 @ 21:37:36
Postat av: Emmeli

Nä, dessa dära kurvorna är ju inget jag tror så starkt på. Sen har jag hört mycket knäppt om BVC och dessa för****ade kurvor.

Vår föreläsare som är psykolog sa här om veckan (med ironisk ton) att det är 800 barn i solna som ligger till grund för kurvorna BVC går efter. Hahaha! Det ligger nog något i det ;o) Alla är olika, växer och utvecklas olika! Så ärä och det är ju det som gör varje barn så unikt. =D

2011-03-10 @ 21:44:20
Postat av: En liten del av mig

Som jag skrev på FB, så har inte Moa alltid ätit enligt rekommenderad mängd heller. Är hon hungrig så har hon fått äta tills hon är mätt. Punkt! Det hade man ju gjort om man hade ammat, då hade man inte funderat över hur mkt dom äter på samma sätt. Nu stirrar man sig mer blind på mängd ml och tänker på rekommendationen hela tiden. Men strunta i det! Låt dom äta så mycket dom vill ha, dom säger ju till när dom är mätta och det är ju huvudsaken. Dom som ammar, ger ju bröstet så fort bebisen är hungrig, och det ska ju vara samma för oss som matar med flaska och ersättning. Kom ihåg, det som står på den förpackningen, är just bara en "rekommenderad mängd".



Och att dom inte väger lika är väl inte heller så konstigt, varje bebis har sin takt och är ju inte den andre lik. Även om det är tvillingar;-)



Mata på säger jag! ;-)

2011-03-11 @ 09:20:33
URL: http://enlitendelavmig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0