Ändra sovrutiner

Operation ändra sovrutiner börjar idag.. Uuuh jag bävar lite. Pojkarna har hittills sovit två gånger per dag, en gång på förmiddagen ca 10.30-12 och en gång på eftermiddagen ca 15.30-17. Riktigt bra pass om jag får säga det själv och man har då haft tid att både greja och slappa. Tiderna varierar ju självklart från dag till dag, dessa tider är i bästa fall. Många dagar är det inte 1,5 timme per gång utan 1 timme och i värsta fall 30 minuter.
Men dom har iallafall sovit två gånger per dag. Senaste veckan har dom börjat krångla som fan på kvällarna och dom är inte alls trötta, utan vill vara uppe längre. Förstår man ju när dom sover till 17 ibland. Men det har hittills funkat och då har vi låtit det vara så. Nu funkar det inte längre. Att vara uppe till 21 är inte okej tycker jag! Mellan 19-20 är rimligt att dom somnar, 21 är alldeles för sent.
Så idag ska jag försöka dra på förmiddagsluren så att jag lägger dom efter dom ätit lunch vid 12-tiden istället. Det blir tufft tror jag, dom är ganska trötta på förmiddagarna. Men lägger jag dom som vanligt på förmiddagen så fixar dom aldrig att va uppe resten av dagen sen, det har vi redan testat. Jag är ju stenhård på att jag vill att dom ska sova samtidigt också. Så man får andas lite på dagen iallafall. Det är intensivt som det är ändå. Och dom är ju lite olika i sömnbehoven. Albin blir trött fortare och fixar inte att va uppe lika länge som Oliver. Det gör det ännu svårare att ställa om inbitna rutiner. Vi får se hur det går.

Känns lite vemodigt för mig också kan jag säga. Den där sovstunden dom haft på förmiddagen har ju varit kanonskön för mig! Då är man pigg efter en natts sömn, frukost och kaffe så då har man perfekt tid för att plocka, dammsuga, tvätta, duscha och göra sig iordning. Nu kan man ju fixa det när dom är vakna också eftersom dom roar sig själva allt längre stunder, men det blir ju ett annat pass när man ska göra det när dom är uppe, så det blir ju inte riktigt samma flyt ;) Man har varit lite bortskämd med sömnen på senaste, jag är väl medveten om det :P

Nu får vi iallafall se hur det är ska gå! Får väl packa på dom kläder och gå ut i parken eller någon när dom normalt brukar sova, så att dom håller sig vakna en stund till!
Får återkomma om hur dagen har gått ;)

Kommentarer
Postat av: Melanie

haha, ja jag tänker inte motsäga dig där, att ni varit bortskämda med sömnen;) men det är väl jättebra att dom sover så gott! men förr eller senare är det ju dags att byta till att bara sova en gång om dagen, till slut ska dom ju inte sova alls dagtid så;)

jag kommer inte ens ihåg när Moa slutade sova 2 ggr om dagen, det var nog så tidigt att jag inte ens minns det haha;) Men när det inte funkar med läggningarna, så är det ju dags att låta dom vara vakna mer dagtid. Det kommer nog gå bra, lycka till! :)

2012-01-19 @ 10:10:46
URL: http://enlitendelavmig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0