V 18

I magen:

Nu kan fostrena höra! Benen i innerörat och nerverna till hjärnan är utvecklade. Fostrena kan höra ljudet av blod som pumpas genom navelsträngen och moderns hjärtslag. Det kan till och med bli skrämt av höga ljud.

Fostrena kan också svälja. Dom kan svälja så mycket som 1 liter fostervatten under en dag. Nya forskningsresultat indikerar att fostren redan kan känna törst. Törsten kan vara anledningen till att barnen sväljer för att hålla det skyddande fostervattnet på en jämn nivå.

Fram tills nu har fostrens skelett varit mjukt men nu börjar det att hårdna. De första benen att hårdna är de som finns i benen och i innerörat. Handflatorna har sin rätta form och nu utvecklas fingeravtrycken.

Barnen är känsliga för ljus och de kan göra grimaser, vinka och reagerar på ljud och stötar. Det är vanligt att man känner fostrens rörelser i magen för första gången i vecka 18-20. Än känns det inte som sparkar och slag - snarare som fjärilar i magen. 

(Antingen har jag fått extrema tarmrörelser dom senaste dagarna, eller så är det livliga krabater jag har i magen, för dom senaste dagarna känner jag att det sprattlar nästan så fort jag sitter eller ligger stilla :) Är fortfarande inte supertydligt så man vet säkert att det är det som känns)

Kroppen:

Vid den här tiden gör man den första ultraljudsundersökningen. Ultraljud görs för att bättre veta när barnen kommer att födas. Barnmorskan visar hjärnhalvorna, magsäcken och det lilla hjärtat som slår snabba slag. Huvudet och lårets storlek mäts, med hjälp av dessa mätningar kan man på ett mer exakt sätt beräkna födelsedatumet. Man tittar även på läget på moderkakan/moderkakorna.
Du vet nu, så exakt som man kan komma, när du är beräknad att föda. Det blir ändå bara en riktpunkt, de flesta tvillingar föds lite tidigare, vanligast är mellan vecka 36-38.
(Vi ska på ultraljud på måndag och jag är sjuuukt nervös, spänd och förväntansfull!!)
I regel är detta en period när du mår bra och trivs med din graviditet.

Fostrens vikt: 200g
Fostrens längd: 20 cm (från huvud till rumpa)
Min viktuppgång: 4 kg

Buken i vecka 18:


Kommentarer
Postat av: Emmeli

Vacker mage!

2010-08-29 @ 16:04:07
URL: http://lini07.blogg.se/
Postat av: pillan

http://www.familjeliv.se/Hem/pillizen/presentation.php



på min sida på familjeliv så finns alla bilder kvar på min mage när den växer om du vill se =) o jämföra, hehehe!!!



kram pillan

2010-08-29 @ 16:21:08
Postat av: Tina

ujujuj pernilla!! det såg redigt tungt ut på slutet där, haha! fy! man blir nästan rädd ;)

2010-08-29 @ 21:54:13
URL: http://tinaodan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0