V 32

I magen:

Lanugohåren som har täckt barnens hud börjar försvinna. En del kan finnas kvar på axlar och rygg när dom föds. De flesta rynkorna i ansiktet är borta och barnen utvecklar förmågan att svettas. Rörelserna i magen kommer att vara som starkast den här veckan och de övergår nu mer till att kännas som knuffar eftersom barnen får allt mindre utrymme att röra sig i. Man kan lätt särskilja olika kroppsdelar från varandra. Ibland kan man kanske känna något spetsigt som rör sig hastigt tvärs över hela magen, det kan vara ett knä eller en fot. Genom att barnet hickar kan man också få en uppfattning åt vilket håll barnet är vinklat, hickningarna känns som mest från barnets rygg.

Barnen har nu mycket goda chanser att överleva om det föds.

Nu har dom något bättre kontroll över sin kroppstemperatur. Lungorna är färdiga och barnen ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd. Tånaglarna växer allt mer.

Mamma:

Om du hastigt svullnar och samtidigt ökar snabbt i vikt kan det vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Det är allvarligt och orsakar högt blodtryck. Om du misstänker att du har drabbats av havandeskapsförgiftning måste du kontakta din barnmorska omgående. Havandeskapsförgiftning kan leda till försämrad tillväxt hos fostren. I sällsynta fall kan det vara livshotande. 
Eftersom kroppen förbereder sig inför förlossningen kan du känna förvärkar. De påminner om mensvärk.

Man kan lätt bli andfådd när man gör något ansträngande trots att lungkapaciteten har ökat. Att man blir andfådd är helt normalt, barnen får lika mycket syre oavsett hur flåsig man känner sig. I slutet av graviditeten kan trycket på pulsådern bli för stort om man ligger på rygg, vilket kan göra att både du och barnen mår illa.

Egna kommentarer:

Jag har först nu börjat känna att dom hickar faktist. Man kunde läsa redan runt v. 20 att man kunde känna sitt barn hicka, men det har jag aldrig känt innan. Men nu känns det tydligt när det hoppar regelbundet :

Andfådd är bara förnamnet! Blir ju andfådd bara av att gå till bilen, haha! Och på rygg har jag inte kunnat lega på läääääänge, det är endast sidoläge som funkar. Men sover gött gör jag vill jag lova! Dom flesta gravida verkar ha sömnproblem utav flera olika anledningar, men jag söver jah :)

Jag var faktist beredd på att åka på havandeskapsförgiftning, då jag har hört att det är ärftligt.. Både mormor och mamma hade det och även min syster. Men det är tråkigt.. Speciellt eftersom man måste ränna så ofta till läkare och BM, det tar på krafterna bara det! Men, som sagt det är väl bra att dom har koll på mig och framförallt på bebisarna!
Viktuppgång: 15 kg


Kommentarer
Postat av: Melanie

Så fin! Och 15 kg är upp är ju nada! Jag gick ju upp 24 med Moa och det var bara en i min magge haha;-) Och hicka kände jag aldrig, inte vad jag vet om iaf. Men den där sovinga, ja hua! Sov bra och var konstant trött, men vaknade ju flera ggr för att gå upp och kissa. Men ja, man glömmer (eller snarare förtränger) så fort och nu är man ju sugen igen haha;-)



Hoppas det går bra med dig och bebisarna, förstår att det är slittigt nu men bra dom har så mycket koll på er i alla fall. Kram!

2010-11-28 @ 07:44:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0