Rutiner

Det verkar som att grabbarna mer och mer börja komma in i någon form av sov/vaken-rutin. Jag är sååå lycklig över detta så jag vågar knappt skriva om det, får då blir det väl helt uppochner igen, haha!

Men i snart en vecka nu så har pojkarna kört på samma mönster så jag börjar lära mig när det är dags för dom att sova och vakna, vilket är helt underbart!
Just nu ser våra dagar ut såhär:
Nätterna är fortfarande väldigt varierande. Ibland sover dom många timmar i sträck (rekordet har varit 4,5 timme, det är lääänge!) och ibland går dom om varandra och är vakna nästan hela nätterna (vilket inte varit så många ggr, tack och lov!).
Det vanligaste är att dom äter var tredje timme ungefär- ca 24.00, 03.00 och 06.00 och däremellan sover dom. Bra nätter.
Vid 06-målet går ju även Dan upp för att åka till jobbet. Då brukar jag lägga över båda gossarna i våran säng så vi kan mys-sova dom sista tre timmarna :) (är dom riktigt gnälliga på nätterna får dom sova hos oss också, för då brukar det bli tyst fortare, och på nätterna vet ju ni föräldrar att man gör VAD SOM HELST bara det är tyst och man får sova ;)) Innan jag fick barn hade jag någon åsikt om att barnen INTE skulle ligga i våran säng, för det ville jag inte vänja dom vid (lätt att ha åsikter för övrigt, när man inte har barn själv). Jag vill fortfarande att dom sover i sin säng och vi börjar alltid där, MEN är det någon natt där det hjälper och dom blir tysta av att ligga hos oss, så är jag inte stönig. Man är för trött för att vara stönig!
En avstickare. Iallafall:

Så sover vi alltså till runt 09.00 när det är dags för käk igen och då går vi upp :)
Gossarna äter, sen äter jag. Så är dom klarvakna mellan 9 och 13 och jag känner mig som en zombie under denna tid. Vid 13 när dom ätit klart somnar dom och jag piggnar till, haha. Och sen sover dom i iallafall 2 timmar, oftast 3! Och detta är såååå skönt att veta! För då vet man att den tiden har man att göra annat, som tex nu när jag sitter här, hehe ;) Och man kan under förmiddagen planera vad man ska hitta på under denna tiden. Idag ska det vikas tvätt och jag ska gå igenom lådorna med kläder jag har fått av farmor Kicki, för nu lär det finnas endel som kan passa på dom :)
I två dagar nu har jag tillochmed vågat duscha vid denna tid för dom sover alltid så hårt nu, haha!

Sen vaknar dom iallafall vid typ 15.30 och ska äta igen. Efter detta mål är det lite varierande. Dom sover lite är vakna lite, fortfarande huller om buller. Sen mellan typ 20 och 23 är dom klarvakna igen innan det är dags för natten.

Kanske helt ointressant att läsa kände jag nu, haha! Men nu vet ni iallafall att jag inte har det speciellt körigt mellan 13 och 15.30 med barnen iaf, hehe :)

Kommentarer
Postat av: Jolie

Skönt med lite rutiner! M har fått in två sov tider på dagen, vid 11 och vid 17-18.. Lite sen kanske men sover hon inte då sover hon vid 19 o vaknar vid 21..



Och JA! innan man fick barn hade man åsikter om ditten och datten, men nu vet man bättre. Sov barn, bara du sover! Så skruttbullen ligger givetvis i vår säng, gärna så nära bröstet det går ;-)

2011-02-16 @ 22:25:37
URL: http://mammajolie.blogg.se/
Postat av: En liten del av mig

skönt när man börjar hitta ett sätt som funkar för en:) det underlättar rätt mycket. Och man ska verkligen göra det som passar bäst för en själv. oavsett om det är när barnen sover bredvid eller i egen säng. Vi varvar hehe. Moa sover mellan oss men hon sover också lika bra i sin egen säng, och jag tycker som du. Man ska inte hålla på i onödan, det orkar inte vi heller ;)

2011-02-17 @ 08:51:56
URL: http://enlitendelavmig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0