Det här med LCHF...

Jag är lite kluven hur man ska göra ärligt talat. Denna veckan hade jag inte gått ner någonting, så fortfarande -1kg bara.
Fick dock höra av Anna i lördags att när man går på LCHF så är det bra att ha en ätardag i veckan som man äter kolhydrater. Finns en förklaring varför det skulle vara bra också:

När man inte äter några kolhydrater så går kroppen ner på "sparlåga" i förbränning, för den tycker inte att det finns något att förbränna. Om man då äter kolhydrater en dag (tex på lördagar) så chockas kroppen med kolhydrater och reagerar typ "Oj, nu gäller det att sätta fart och förbränna igen!" Denna ökade förbränning håller i sig ända till ca onsdagen och på så vis förbränner kroppen mer av allt fett man stoppar i sig efter lördagen också. Hänger ni med?
Jag tycker det låter logiskt.
Finns det fler som läser här som är insatta i LCHF? Håller ni med om detta argument isåfall, eller har ni en annan åsikt?
Lite intressant att veta :)

Jag Googlade detta för att se vad det stod, men det kom mest upp en massa forum och i forum har ju alla olika åsikter, så man fick inget riktigt svar...

Nu fuskade jag ju i helgen och hade en ätardag, så vi ska se hur vågen visar nästa vecka om jag har gått ner mer i vikt :)
Om inte annat så har man ju lättare att följa LCHF om man en dag i veckan får äta hur man vill. För visst saknar man pasta och riktigt bröd ibland. Och öööööl! :P
Godis och chips och sånt känner jag dock inget sug alls efter och det är SÅ skönt, för jag åt riktigt mycke sånt innan jag började med LCHF!

Det negativa med LCHF är att det känns som det blir mycket dyrare matnota! Lite för dyr... Men kanske vi har lagat lite lyxiga LCHF-rätter? Jag ska försöka lägga upp det bättre, man kanske inte kan äta kräftstjärtar flera ggr i veckan... ;) Hehe... Man får tänka lite på vad man lagar helt enkelt så det inte drar iväg.. Men det har ju varit så kul nu i början att laga massa mummsiga rätter man har hittat på nätet! Kommer väl in i en vardag med detta också när man lagar lite mer "normal" mat.

Det positiva är att min mage mår mycket bättre av detta! Den funkar som en klocka och jag har aldrig ont (peppar, peppar!) längre! Perfa! Jag får dessutom nästan inga blodsocker-dimpningar (ni vet när man blir sådär sjuuuukt grinig för att man är hungrig? Så kunde det vara ganska ofta innan). Det känns att mitt blodsocker är mer jämt och det måste ju också va himla bra?!

Ja jag ska fortsätta lite till tror jag, det vill Dan också göra. Så får vi se..
Många säger nu att det kan ta flera veckor innan man börjar gå ner?? Jag har ju innan bara hört folk som rasar i början! Ska man orka ha tålamodet?

Kommentarer
Postat av: Jolie

Jag har bara förstått det så att det tar ett tag för kroppen att börja bränna fett. Och äter man kolhydrater ibland förstör man. Man ska komma i ketos för bästa effekt. Under 100 g kolhydrater/dag men för bästa effekt mindre än så. Kolla hur många det blir. För även bacon, smör och mjölk, grädde innehåller kolhydrater. Det gör ju korv och "sånt" oxå. Jag mailar dig lite braiga sidor ;-)

2011-03-15 @ 13:14:05
URL: http://mammajolie.blogg.se/
Postat av: Ölandspappsen

Eller får man ta det klassiska: Ät mindre - motionera mera , hehe

2011-03-15 @ 18:49:50
Postat av: wicci

Du bör inte äta kolhydrater tillsammans med lchf. Efter tre dagar ca utan kolhydrater har man tömt glykogenlagret som består utav 2,5 - 3 kg vätska så de första kg man tappar är altså inte fett utan vatten som kommer tillbaka när man börjar äta kolhydrater. Efter detta hamnar man altså i ketonfas och bränner fett. Har man då en "ätardag" får kroppen en chock och samlar på sig vätska och du får en insulintopp som gör att du går upp i vikt inte ner i alla fall inte ner i fett utan du bränner bara muskelmassa vilket innebär att när du börjar äta normalt så kommer du gå upp igen. Kroppen får då "börja om" och tömma glykogenlagret igen(ca tre dagar) innan kroppen börjar förbränna fett igen.

hoppas detta är till hjälp :)

2011-03-15 @ 20:31:51
Postat av: wicci

En grej till..det här med att chocka kroppen med kolhydrater en gång i vecka för att trigga fettförbränningen kan man göra under deff, altså extremdiet på INGA kolhydrater och inget fett. Då man skall ner i kroppsfett inför tävling och dyl. Till detta krävs hård träning ( och man mår inte bra vill jag lova) Mitt favvo ämne detta så hör av dig om du vill veta mer :P

2011-03-15 @ 20:47:47
Postat av: Tina

ahh men tack wicci, du lät grymt påläst, haha! så då är det alltså inte bra med ätardagar då. fan åxå, haha!

2011-03-15 @ 22:00:04
URL: http://tinaodan.blogg.se/
Postat av: wicci

inte tillsammans med LCHF :( ätardag rekomenderar jag när man har nått sin målvikt en gång i veckan. Tråkigt nog :( däremot kan man ha det tillsammans med GI men då tar det ju som bekant mycket längre tid att gå ner plus att kroppen bränner hellre muskelmassa än fett för att man får ojämn insulinnivå. insulintoppar=kroppen lägger på sig fett.

2011-03-15 @ 22:15:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0