Dagens mat

blev en succé! Snacka om lyx-måndag!
Netto hade billig parmaskinka som jag köpte hem häromdagen. Jag brukar sällan (läs aldrig) köpa parmaskinka för jag tycker det är dyrt. Så nu passade jag på när det var billigt och då tänkte jag att när jag väl har det hemma ska jag göra något riktigt gott och klassiskt med det! Dan drog fram det där skink-paketet till frukost i helgen, jag blev alldeles kallsvettig! Han tänkte använda upp denna goa skinka till frukost! Galenpanna säger jag bara, paketet åkte illa kvickt in i kylen igen!

Nu blev den ju använd till smörgås ändå, men på ett lite godare vis :) Dan har alltid gnällt på att han inte gillar mozzarella-ost. Jag kan lite hålla med honom, det smakar nada, men jag tänkte att jag skulle motbevisa både honom och mig när det gäller detta. Jag tänkte helt enkelt att jag får ju fixa lite smak på den, så jag började googla "marinerad mozzarella".

Hittade något som lät gott och allt hade jag hemma, mixtrade lite med mängden, det gör jag typ alltid så jag skriver upp mina mått här (på ett ungefär, jag mäter ju aldrig, men jag får skriva typ).

* 1/2 hackad röd chili
* saften av 1/2 citron
* 1-2 tsk hackad basilika
* ca 3 msk olivolja
* ca 1 msk flytande honung
salt och peppar

Bara blanda alla ingredienser och lägg i mozzarellan i bitar. Den ska ligga i marinaden i minst 1 timme, rör om emellanåt.
Honungen la jag till på eget bevåg och det blev fantastiskt gott. Honung är gott i mycket mat, det använder vi ofta ;)

Dan kilade i väg till Netto för att köpa bröd som vi skulle ha till. Egentligen för att det ska va riktigt klassiskt så ska det ju vara Bruchetta-bröd, men Netto är ju lite begränsade i deras utbud ;) Det gick lika fint med bakeoff-baguetter, 10 minuter i ugn så är dom grymma!

Smöra baguetterna, häll på lite av mozzarella-marinaden så det suger in lite i brödet. På med parmaskinka, tomatskivor och mozzarellaosten. Häll lite av marinaden uppepå också, för den är ju gööörgo! ;)
Jag la även lite extra parmaskinka brevid, bara för att det e så gött!

Slängde in några parmesanflarn till detta också, kan det bli bättre?? (Riven parmesanost som man lägger i små högar på bakplåtspapper, peppra lite och in i ugnen ca 5 min, 200 grader). Dan tyckte det blev för mycket med parmesanflarnen, men jag tycker ju aldrig att det kan bli för mycket ost, hehe.




En kall folkis till detta, kan det bli så mycket bättre??
Snacka om lyx-måmdag, som sagt! Men ändå så lätt att göra! Perfekt mat efter en dag på stranden när man inte vill ha sådär jättemycket att äta. Try it!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0